استراتژی قیمت گذاری بالا و پایین: چیست و چگونه می توان از آن استفاده کرد
استراتژی قیمت گذاری بالا و پایین: چیست و چگونه می توان از آن استفاده کرد
قیمتگذاری یکی از فرآیندهای پیچیدهتر و ظریفتر است که تقریباً هر کسبوکاری باید با آن دست و پنجه نرم کند. تقاضا و ترجیحات مصرفکننده بیثبات هستند – و آنچه برای پیشنهاد خود دریافت میکنید پیامدهای مستقیمی بر ارزش درک شده و ارقام فروش آن دارد.
برخی از شرکتها سعی میکنند با استفاده از چیزی که به عنوان استراتژی قیمتگذاری بالا-پایین شناخته میشود، با نوسانات و جریانهای تقاضا برای محصولات خود مطابقت دهند – روشی که اساساً قیمت یک محصول را به کاهش علاقه مصرفکنندگان به آن مرتبط میکند.
در اینجا، این مفهوم را کمی بیشتر بررسی میکنیم، نمونههایی از ظاهر آن را در عمل مشاهده میکنیم و برخی از مزایا و معایب این عمل را مرور میکنیم. بیایید شیرجه بزنیم.
استراتژی قیمت گذاری بالا-پایین چیست؟
استراتژی قیمت گذاری بالا و پایین (همچنین به عنوان کاهش قیمت یا قیمت گذاری بالا شناخته می شود) یک روش قیمت گذاری است – که معمولاً در خرده فروشی استفاده می شود – که در آن یک محصول یا خدمات در ابتدا در یک نقطه قیمت خاص فروخته می شود که به تدریج به عنوان تقاضا تخفیف داده می شود. پیشنهاد کاهش می یابد.
قیمتهای بالا-پایین اغلب با برخی از میراث دادگاه. این کفش در سه طرح رنگ مشکی، تمام سفید و سفید و نارنجی عرضه شد. تقاضا برای کفش های کتانی سفید و نارنجی به اندازه نسخه های سیاه و سفید زیاد نبود. نایک برای کمک به جابجایی موجودی نسخه سفید و نارنجی خود، قیمت آن را نسبت به سایر طرحهای رنگی کاهش داد.
منبع تصویر : نایک
iPhone
با هر عرضه آیفون جدید، اپل مدل قبلی را با قیمتی کمتر از آنچه در ابتدا فروخته شده بود ارائه میکند.
منبع تصویر: Apple
NBA 2K Series
2K Entertainment هر سال نسخه جدیدی از سری NBA 2K را منتشر می کند. هنگامی که آن نسخه جدید وارد بازار شد، هزینه نسخه قبلی کاهش می یابد.
منبع: آمازون
اکنون که احساس میکنیم قیمتگذاری بالا و پایین چیست و چگونه میتواند باشد، اجازه دهید برخی از مزایا و معایب این استراتژی را بررسی کنیم.
مزایای استراتژی قیمت گذاری بالا و پایین
میتوانید با قیمتهای تبلیغاتی علاقه مصرفکنندگان را ایجاد کنید.
تخفیف از هر نوع که باشد اغلب میتواند باعث ایجاد شور و شوق در مصرفکننده شود، و یک استراتژی قیمتگذاری بالا و پایین ساختاریافته با این روند مطابقت دارد. خریدارانی که از بودجه آگاه هستند، عاشق معاملات هستند – به ویژه معاملاتی که روی محصولات با ارزش درک شده بالاتر هستند. بنابراین ارائه کاهش قیمت در محصولاتی که یک بار گران هستند می تواند راهی موثر برای جلب توجه مصرف کنندگان و سرمایه گذاری بر روی آنها باشد.
میتوانید موجودیهایی را که ممکن است در حال حرکت نباشند، بارگیری کنید.
بهرهگیری از استراتژی قیمتگذاری بالا و پایین یکی از راههای بهتر برای فروش موجودی است که حرکت نمیکند. پایین آمدن از یک قیمت زمانی بالا ممکن است به اندازه کافی قانع کننده باشد تا خریداران را به خرید محصولاتی که فروخته نشده اند ترغیب کند.
میتواند فضایی را در اختیار شما قرار دهد تا در یک نقطه قیمتی بهینه برای محصولات خاص فرود بیایید.
فرود بر روی یک نقطه قیمت بهینه برای یک محصول می تواند فرآیند دشواری باشد. با شروع و کاهش تدریجی قیمت از قیمت بالا، می توانید به خود فرصتی برای آزمایش بدهید و قیمتی را بیابید که مصرف کنندگان مایلند برای پیشنهاد شما بپردازند.
معایب استراتژی قیمت گذاری بالا و پایین
ممکن است بر کیفیت درک شده محصول تأثیر بگذارد.
اعتبار و شهرت یک محصول اغلب با قیمت آن مرتبط است. با ارائه تخفیف بیش از حد رادیکال بر روی یک محصول یک بار گران قیمت، در معرض خطر قرار دادن آن به عنوان ارزان یا بی کیفیت هستید.
شما ممکن است انتظارات مصرف کننده را تغییر دهید.
مانند نکته بالا، این مورد نیز بر این است که چگونه مصرف کنندگان برداشت خود را از برندهای خاص به قیمت آنها گره می زنند. اگر به طور معمول از قیمتهای تهاجمی بالا و پایین استفاده میکنید، ممکن است کسبوکار خود را بهعنوان یک «مارک تخفیفدار» درآورید – مشتریان انتظار تخفیفهایی از شما خواهند داشت و اگر آنها را بهطور مداوم ارائه نکنید، ناامید خواهند شد.
میتواند باعث سود شود.
بدیهی است که اعمال قیمتهای پایینتر بهطور طبیعی به حاشیه سود شما میخورد – بنابراین اگر با استراتژی قیمتگذاری بالا و پایین خود بیش از حد گنگ هو شوید، میتوانید توانایی کسبوکارتان را برای کسب درآمد هرچه بیشتر که دوست دارید تضعیف کنید.
اگرچه ظرافت میطلبد و ریسکهای مرتبطی نیز دارد، استراتژی قیمتگذاری بالا-پایین میتواند شرط خوبی برای کسبوکاری باشد که تلاش میکند به همان اندازه که از یک پیشنهاد کمتر محبوب میشود، مسافت پیموده شده را به دست آورد. اگر شرکت شما میخواهد تقاضای در حال تغییر برای یک محصول را برآورده کند یا موجودی اضافی را جابهجا کند، روش را بررسی کنید.
منبع:hubspot